• Przygotowanie kanapki
    Kiedyś jak ognia unikaliśmy tłuszczów i cukrów, teraz równie ochoczo ze swoich jadłospisów wykreślamy produkty zawierające gluten czy laktozę. W rozmowach o dietach dyskusje o liczbie kalorii czy zgubnym wpływie węglowodanów na figurę coraz częściej zastępują różnego rodzaju nietolerancje i alergie pokarmowe. Czym te dolegliwości się różnią? Ilu z nas rzeczywiście na nie cierpi i jak to sprawdzić?
  • Produkty, które mogą wywołać alergię
    Lista substancji, które mogą być potencjalnymi alergenami pokarmowymi, jest bardzo długa. Najczęściej jednak uczulają konkretne produkty: mleko, jajka, ryby, produkty zbożowe zawierające gluten, soja, orzechy, owoce cytrusowe, truskawki. Ale nie tylko. Jak upewnić się, czy nie spożywamy czegoś, na co jesteśmy uczuleni?
  • Produkty zbożowe a celiakia
    Celiakia uznawana jest za najpoważniejszą nietolerancję pokarmową. Choroba polega na trwałym nieprzyswajaniu glutenu, który zawarty jest w zbożach. Niestety wiele osób nie zdaje sobie sprawy ze swojego schorzenia, a występujące objawy przypisuje innym problemom zdrowotnym. Dlatego też ważne jest, by uświadomić sobie na czym polega choroba, jaki jest jej przebieg, objawy i sposób leczenia.
  • Kobieta odmawia jedzenia pieczywa
    Wszelkie diety eliminacyjne, w tym popularna bezglutenowa, jako sposób na schudnięcie są niekorzystne dla organizmu. Eliminacja samego glutenu z diety nie spowoduje utraty wagi, przeciwnie często może powodować utycie - wskazuje Natalia Drabińska z PAN w Olsztynie.
  • Produkty zbożowe a celiakia
    Doktoranta z olsztyńskiego oddziału PAN zbada, w jaki sposób wzbogacanie diety bezglutenowej prebiotykami wpływa na łagodzenie skutków celiaki u dzieci. Na swój projekt otrzymała dofinansowanie w konkursie PRELUDIUM 11 Narodowego Centrum Nauki.
  • Mąka i pszenica
    - Musimy nauczyć się wybierać pieczywo, które ma największą zawartość witamin i składników mineralnych - podkreśliła w "Dzień Dobry TVN" Aneta Łańcuchowska. Czy pieczywo orkiszowe jest zdrowsze od zwykłego? Co zawiera? Dietetyk wyjaśniła też, jaka mąka jest najzdrowsza.
  • Gluten
    Gluten od niedawna jest bardzo kontrowersyjnym tematem. Wraz ze wzrostem świadomości żywieniowej konsumentów i modą na bycie fit, coraz więcej zwolenników zyskało przeświadczenie, że najlepiej w ogóle wyeliminować go z codziennej diety. Czy jednak rzeczywiście osoby zdrowe powinny wykreślić z menu pieczywo, makarony, ciasta i inne produkty zawierające gluten?
  • Gluten
    Większość ludzi nie potrzebuje diety bezglutenowej, ale rosnąca zawartość glutenu w żywności przetworzonej może mieć szkodliwe następstwa, więc warto na niego uważać – mówili eksperci podczas międzynarodowej konferencji „YOUR DIET, YOUR HEALTH” w Warszawie.
  • Kukurydza
    Gluten to mieszanka gluteiny oraz gliadyny, którą możemy znaleźć w większości zbóż. Przechodząc na dietę bezglutenową, nie musimy rezygnować z ulubionych potraw oraz przekąsek. Oto lista zamienników, które nie zawierają w sobie glutenu.
  • Kasza gryczana
    Gluten to mieszanka gluteiny oraz gliadyny, którą możemy znaleźć w większości zbóż. Przechodząc na dietę bezglutenową, nie musimy rezygnować z ulubionych potraw oraz przekąsek. Oto lista zamienników, które nie zawierają w sobie glutenu.