W Polsce potrzeba systemowych rozwiązań dla dorosłych osób ze spektrum autyzmu – uważa ekspertka. W odnalezieniu się tych osób w dorosłej rzeczywistości pomóc może m.in. rozwój tzw. mieszkań treningowych, w których uczyłyby się samodzielnego funkcjonowania w codziennym życiu.
Jest petycja i list do Rzecznika Praw Dziecka - rodzice i eksperci walczą o możliwość indywidualnego nauczania na terenie szkoły. MEN twardo obstaje przy swoim: jak ktoś sobie nie radzi w klasie, to może iść do szkoły specjalnej. Zdaniem ekspertów to cyniczna postawa.
Wyjaśniły to psycholog i terapeutka behawioralna Iwanna Olesiejuk oraz nauczycielka Żaneta Rajtak. Czym różni się nauka dziecka z zaburzeniami od edukacji zwykłego ucznia? - Takie dzieci mają problem z nawiązaniem kontaktu - powiedziała Rajtak.
Choć wiele osób autystycznych dobrze radzi sobie w społeczeństwie, pracuje i zakłada rodziny - duża ich część ma problemy z pracą, nauką i znalezieniem bliskiej osoby - wynika z opublikowanego raportu z Ogólnopolskiego Spisu Autyzmu.
„Nie jestem kosmitą, mam zespół Aspergera” - to książka, która ma wspomóc ludzi z zaburzeniami typu autystycznego. Przygotowuje ją fundacja Prodeste z Opola.
Mówi się, że jest łagodniejszą wersją autyzmu, a w ostatnich latach diagnozuje się go u coraz większej liczby dzieci. O tym, czym jest zespół Aspergera i jak go rozpoznać, rozmawiamy z Agnieszką Szafrańską-Romanów, psychologiem psychoterapeutką z Centrum probalans Warszawa.
Autyzmu czy jego łagodnej odmiany - Zespołu Aspergera - nie da się wiarygodnie zdiagnozować na odległość. Tak twierdzą eksperci w odpowiedzi na doniesienia amerykańskiej gazety cytującej raport Pentagonu, jakoby prezydent Władimir Putin mógł mieć zaburzenia autystyczne.
Mają utrudnione kontakty z innym ludźmi, kłopoty z uczeniem się i emocjami. Miewają obsesyjne zainteresowania i uchodzą za ekscentryków - bo mają autyzm. Dziś zaburzenia autystyczne występują u mniej więcej co setnego rodzącego się dziecka. W pierwszych dniach grudnia jak zwykle obchodzony jest Europejski Tydzień Autyzmu.
By poprawić dostęp do edukacji dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, konieczne są zmiany systemowe - zaangażowanie władz oświatowych, samorządów i nauczycieli - powiedział prezes Fundacji SYNAPSIS Michał Wroniszewski.
W Chorzowie od nowego roku szkolnego zostanie uruchomiona klasa dla dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera - zaburzeniem przypominającym autyzm. Będzie do niej chodziło czworo dzieci. Miasto postanowiło uruchomić taką klasę na wniosek rodziców.