Spółka Centralny Port Komunikacyjny powstała w 2018 r., by przygotować i zrealizować budowę nowego lotniska centralnego dla Polski i inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej.

Reklama

Decyzją rady nadzorczej Wild stanął na czele czteroosobowego zarządu. Rada nadzorcza jednocześnie wybrała Sylwię Matusiak na członka zarządu ds. komunikacji i PR. Od lipca 2019 r., jako członek zarządu delegowany przez radę nadzorczą, pełniła ona nadzór nad Biurem Komunikacji i PR oraz Biurem Strategii i Współpracy Międzynarodowej CPK. Zasiada w radzie nadzorczej CPK od momentu rozpoczęcia działalności tej spółki.

W skład zarządu CPK wchodzą także: Piotr Malepszak, odpowiadający za część kolejową inwestycji, Dariusz Sawicki, w którego gestii jest komponent lotniczy i Michał Wrona, odpowiedzialny za finanse spółki.

W rozmowie z PAP nowy prezes spółki CPK przekazał, że rozpoczęcie prac związanych z budową nowego lotniska centralnego dla Polski w 2023 roku, a także stworzenie ram prawnych i finansowych do dobrowolnego wykupu gruntów pod inwestycję to jego priorytety. Priorytetem jest dla nas rozpoczęcie prac budowlanych w 2023 r., a jednocześnie brak kompromisów w zakresie jakości prac oraz traktowania fair mieszkańców terenu inwestycji - powiedział Wild.

Przypomniał, że w połowie 2020 roku do CPK ma dołączyć międzynarodowy doradca strategiczny, który "wesprze spółkę w realizowaniu celów".

Kolejnym priorytetem jest dla nas rozpoczęcie dobrowolnego wykupu gruntów. Chodzi o dla zakupu nieruchomości od osób, które sobie tego życzą. Konkretne rozwiązania będziemy oczywiście konsultowali z mieszkańcami - wskazał.

Spółka CPK planuje lotnisko na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki – między Warszawą i Łodzią. To obszar w większości rolniczy, w dużym stopniu niezabudowany.

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju. CPK ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł niedaleko portu lotniczego i połączenia, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

Reklama