W ośmiu miejscach w Szwecji, m.in. w Barkarby pod Sztokholmem, odbyły się w sobotę pierwsze demonstracje przeciwko wysokim cenom benzyny. Szwedzkie władze zapowiedziały jednak, że nie obniżą podatku od paliw, czego domagali się protestujący.
Sejm uchwalił w środę ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, która wprowadza m.in. opłatę emisyjną od paliw. Opozycja przekonuje, że to kolejny podatek. Rząd podkreśla, że pieniądze z opłaty pójdą na walkę ze smogiem.
Paliwa są tak intratnym biznesem, że nauczyliśmy się wyciskać benzynę niemal ze wszystkiego. Jednak alternatywne technologie mają wzięcie dopiero wtedy, gdy przytrafia się na nie polityczna koniunktura.
Parlament Europejski opowiedział się za ograniczeniem produkcji
tradycyjnych biopaliw, pozyskiwanych z uprawy roślin. Posłowie poparli
wprowadzenie regulacji, które skłonią państwa Unii do produkcji biopaliw
nowej generacji, wytwarzanych z odpadów i wodorostów.
Polska przeciwna zmianom dotyczącym odnawialnych źródeł energii, które
proponuje Komisja Europejska. Bruksela chce ograniczyć produkcję
biopaliw z upraw rolnych i stawia na te produkowane z odpadów.
Samochody jeżdżące po polskich drogach są za stare na biopaliwa
pierwszej generacji. Tymczasem unijna polityka energetyczno-klimatyczna
wymaga, by kraje członkowskie w większym stopniu wykorzystywały
odnawialne źródła energii, w tym właśnie biopaliwa.
W celu zmniejszenia wzrostu produkcji biopaliw z upraw i promowania biopaliwa z odpadów, KE chce ograniczyć do 5 proc. możliwość zaliczania biopaliw z upraw do realizacji celu OZE i wycofać subsydia po 2020 roku.
Rzepak staje się coraz bardziej poszukiwanym surowcem. Zapotrzebowanie
na niego wzrasta, zwłaszcza na cele energetyczne. Mają na to wpływ
regulacje prawne, zgodnie z którymi udział biokomponentów w zużyciu
paliw płynnych systematycznie zwiększa się.
Sensacyjne ustalenia naukowców z Akademii Górniczo-Hutniczej. Każdy kierowca powinien się z nim zapoznać jeśli nie chce doszczętnie zniszczyć silnika swojego samochodu.