• Powstanie Warszawskie
    "Miasto 44" Jana Komasy to pierwszy polski film zrealizowany z hollywoodzkim rozmachem. Część krytyków zarzuca reżyserowi, że fikcja i efekty specjalne zbyt często brały górę nad historią. Niezadowoleni widzowie powinni sięgnąć po album "Powstanie Warszawskie. Najważniejsze fotografie". Doktor Grzegorz Jasiński, historyk wojskowości zebrał w nim zdjęcia, które krok po kroku wprowadzają czytelnika w powstanie, od pierwszych pełnych słońca i euforii dni aż do ciemnej jak warszawski kanał czeluści klęski.
  • 25 sierpnia, Śródmieście Północne. Krakowskie Przedmieście, ujęcie z wnętrza kościoła Świętego Krzyża przez wyburzoną ścianę w kierunku ulicy Kopernika (fot. Eugeniusz Haneman/Muzeum Powstania Warszawskiego)
    To nie tyle zbiór archiwalnych fotografii, co raczej żywy fotoreportaż z walczącej Warszawy, przedstawiający z bliska jej bohaterów i pokazujący przejmującą, powolną agonię miasta. Na jednym ze zdjęć sanitariuszka nakłada makijaż w odbiciu lusterka niemieckiego samochodu, na innym powstańcy śmieją się, pokazując zdobyczną broń, przed barykadami odbywają się zaimprowizowane zaślubiny. Na kolejnych fotografiach wychudzeni żołnierze wychodzą z kanałów, spod ruin wystaje ciało ofiary nalotów, piękne budynki Paryża Północy - jak nazywano Warszawę - obracają się w gruzy.
  • Powstanie Warszawskie
    "Miasto 44" Jana Komasy to pierwszy polski film zrealizowany z hollywoodzkim rozmachem. Część krytyków zarzuca reżyserowi, że fikcja i efekty specjalne zbyt często brały górę nad historią. Niezadowoleni widzowie powinni sięgnąć po album "Powstanie Warszawskie. Najważniejsze fotografie". Doktor Grzegorz Jasiński, historyk wojskowości zebrał w nim zdjęcia, które krok po kroku wprowadzają czytelnika w powstanie, od pierwszych pełnych słońca i euforii dni aż do ciemnej jak warszawski kanał czeluści klęski.
  • 25 sierpnia, Śródmieście Północne. Krakowskie Przedmieście, ujęcie z wnętrza kościoła Świętego Krzyża przez wyburzoną ścianę w kierunku ulicy Kopernika (fot. Eugeniusz Haneman/Muzeum Powstania Warszawskiego)
    To nie tyle zbiór archiwalnych fotografii, co raczej żywy fotoreportaż z walczącej Warszawy, przedstawiający z bliska jej bohaterów i pokazujący przejmującą, powolną agonię miasta. Na jednym ze zdjęć sanitariuszka nakłada makijaż w odbiciu lusterka niemieckiego samochodu, na innym powstańcy śmieją się, pokazując zdobyczną broń, przed barykadami odbywają się zaimprowizowane zaślubiny. Na kolejnych fotografiach wychudzeni żołnierze wychodzą z kanałów, spod ruin wystaje ciało ofiary nalotów, piękne budynki Paryża Północy - jak nazywano Warszawę - obracają się w gruzy.