prawa pacjenta Błąd medyczny a prawa pacjenta. „Polska to niestety nie Ameryka” W Koninie 33-letnia pacjentka trafiła do szpitala, gdzie miała operację. Po jakimś czasie okazało się, że w brzuchu zaszyto naczynie chirurgiczne. Kobieta została ponownie operowana, jednak wkrótce po drugim zabiegu zmarła. Teraz prokuratura prowadzi postępowanie i sprawdza, co było przyczyną śmierci. Eksperci: chorzy bardziej od śmierci boją się utraty godności Przewlekle chorzy bardziej od śmierci boją się utraty kontroli nad własnym ciałem, a także utraty godności i człowieczeństwa – mówili eksperci na konferencji prasowej w Warszawie. Trudna walka pacjenta ze szpitalem Opinie biegłych w sprawach o błędy medyczne bywają nierzetelne, nawet nieprawdziwe. Często na pacjentów przerzuca się winę za to, co się stało. W takim sporze trzeba być gotowym na wszystko. O sądowych walkach pacjentów opowiada Agacie Szczepańskiej Jolanta Budzowska, radca prawny i partner w kancelarii Budzowska Fiutowski i Partnerzy Radcowie Prawni (BFP). Od lat zajmuje się sprawami cywilnymi w zakresie problematyki praw pacjenta i dochodzenia roszczeń odszkodowawczych z tytułu błędów medycznych. Nazywana „postrachem polskich szpitali”. W 2018 r. wyróżniona Złotym Paragrafem, nagrodą „Dziennika Gazety Prawnej” za „bezkompromisową walkę o prawa ofiar błędów medycznych” Reklama Leczenie bólu czy leczenie bez bólu - jakie są nowe prawa pacjenta? W maju 2017 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. W myśl ustawy każdy pacjent ma od tej pory prawo do leczenia bólu. W środowisku medycznym pojawiły się bardzo ciekawe komentarze i wnioski dotyczące m.in. przeprowadzania samych procedur i zabiegów terapeutycznych. Czy pacjenci mogą teraz oczekiwać zarówno leczenia bólu jak i bezbolesnego procesu samego leczenia? Błąd lekarski. W jakim przypadku możemy o nim mówić? Kiedy pacjent może żądać odszkodowania, a kiedy zadośćuczynienia? Reklama Ekspert: coraz częstsze odszkodowania za naruszenie praw pacjentów Sądy coraz częściej przyznają zadośćuczynienia za naruszenie praw pacjentów, choć nie stwierdzono błędu medycznego – powiedziała mec. Katarzyna Fortak-Karasińska podczas konferencji „Bezpieczny Szpital Przyszłości”, zorganizowanej w Warszawie. Komisja zdrowia: każdy pacjent powinien mieć prawo do leczenia bólu Zapewnienie prawa do leczenia bólu każdemu pacjentowi, a nie tylko osobom w stanie terminalnym - to jeden z celów rządowego projektu, który w czwartek poparła sejmowa komisja zdrowia. Nowe przepisy mają też uregulować kwestię dostępu pacjentów do dokumentacji medycznej. Błędy lekarskie. Jak pacjenci mogą dochodzić swoich praw? Mąż Krystyny Zwierz chorował na przewlekłą białaczkę limfatyczną. Gdy zasłabł i trafił do szpitala, lekarze kazali mu czekać kilka godzin godzin na przetoczenie krwi. Niestety zabiegu nie doczekał. Po jego śmierci żona walczy o sprawiedliwość przed Trybunałem w Strasburgu. Dzieci będą uczyć się o prawach pacjenta Dzięki materiałom dydaktycznym przygotowanym m.in. przez Rzecznika Praw Pacjenta, uczniowie na lekcjach wychowawczych będą mogli dowiedzieć się, jakie prawa przysługują pacjentom w Polsce. Szkoły, które chcą edukować uczniów w tym zakresie, otrzymają także książki. Ministerstwo Zdrowia chce zwiększyć skuteczność realizacji praw pacjenta Uregulowanie zagadnień dotyczących dostępu pacjentów do dokumentacji medycznej, ochrony zawartych w niej danych i informacji a także unormowanie możliwości sprzeciwu wobec opinii i orzeczenia lekarskiego – przewiduje projekt nowelizacji ustawy, znajdujący się w konsultacjach. Reklama następna Zgłoś błąd na stronie Drukuj Newsletter Skopiuj link Przejdź do strony głównej