Od 1 listopada 2019 roku pacjent może konsultować się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej przez telefon lub internet. Ministerstwo wierzy, że dzięki temu zmniejszą się kolejki w przychodniach. A jak do tego pomysłu odnoszą się lekarze?
Zwiększanie nakładów na świadczenia zdrowotne i tworzenie kolejnych programów nie przynosi oczekiwanych efektów: kolejki pacjentów do lekarzy nie maleją, nie skraca się też czas oczekiwania na większość zabiegów - wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli.
Zdaniem prezes Grupy LUX MED Anny Rulkiewicz koordynacja opieki nad pacjentem zapewnia ciągłość leczenia, w efekcie wyraźnie podwyższa jego skuteczność, skraca też czas postawienia właściwej diagnozy.
Wydłużają się kolejki do lekarzy. W październiku
i listopadzie chorzy musieli czekać na wizytę średnio 3 miesiące,
podczas gdy w 2012 r. było to 2,7 miesiąca – wynika z najnowszego
Barometru Watch Health Care.
Narodowy Fundusz Zdrowia zbada satysfakcję pacjentów. Dziś ruszyła pilotażowa ankieta, która ma sprawdzić, czy chorzy są zadowoleni ze świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej. Pytania dotyczą głównie organizacji opieki medycznej i dostępu do leczenia, na przykład: jak długo trzeba czekać na wizytę do lekarza POZ, czy można zarejestrować się telefonicznie lub przez internet. Czy pacjent w sposób zrozumiały uzyskał informacje o stanie zdrowia oraz trybie i sposobie leczenia - wyjaśnia prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Tadeusz Jędrzejczyk.